• Baze de date online:
  • Arheologie
  • Etnografie
  • Monumente
  • Muzee
  • Carte
  • Arte interpretative
  Pagina de pornire Înapoi English

Muzeul Locomotivelor cu Abur

Cod deținător752010011
DenumireMuzeul Locomotivelor cu Abur
JudețCaraş-Severin
LocalitateaREŞIŢA
AdresaCale Timisoarei, zona Triaj
Cod postal320232
Accestransport urban; cu trenul, până la staţia Triaj
Programla cerere
DescriereMuzeul a fost constituit, prin eforturile ing. Mircea Popa, director al Uzinelor reşiţene pe atunci, în anul 1972, la aniversarea unui secol de producţie de locomotive cu aburi la Reşiţa. Muzeul se află pe un teren amplasat în preajma staţiei CFR Reşiţa-Halta (Zona Triaj), amenajat în sistem parc, cu alei de acces şi spaţii verzi, unde sunt 16 locomotive din diverse epoci de construcţie, cel mai important fiind locomotiva RESICZA, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite în spaţiul sud-est european, la Reşiţa, în 1872 - 1873. Celelalte două ("Bogsan” şi "Hungaria”) au fost casate în anul 1937. Locomotiva "Resicza” a fost recuperată, în 1961, de la Câmpia Turzii, unde era garată pe o linie de manevră. Proiectată de John Haswell (1812 – 1897), originar din Scoţia, dar stabilit la Viena, piesa este o locomotivă tender cu două roţi cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forţă de tracţiune de 1125 kg şi 45 CP la viteza de 11 km/h. Lungimea locomotivei este de 4,48 m şi greutatea în serviciu, de 11,5 t. A fost construită în condiţii improvizate în atelierele uzinelor StEG Reşiţa, iar în perioada 1961-1972 a fost garată pe o linie de manevră în faţa Fabricii de locomotive (1923) din complexul uzinal local. Fabricaţia locomotivelor cu aburi la Reşiţa se încheie în anul 1964, cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria 150.000, destinate exportului. Cu trei excepţii, cele 16 piese din Muzeul de astăzi, concentrează istoria de aproape un secol a acestei importante componente a industriei constructoare de maşini pe malurile Bârzavei. Lista locomotivelor, în ordinea anului de fabricaţie: 1.(1872) Locomotiva nr. 2 "Resicza”, ecartament 948 mm 2.(1909) Locomotiva forestieră CFF 704.209, fabricaţie StEG-Viena 3.(1921) Locomotiva de ecartament normal, seria 50.025, fabricaţie Henschel-Kassel 4.(1921) Locomotiva de ecartament normal, seria 50.378 5.(1925) Locomotiva tender cu ecartament îngust, 700 mm 6.(1933) Locomotiva de ecartament normal CFR 230.163 7.(1939)Locomotiva de ecartament normal, seria 142.072 8.(1940) Locomotiva de ecartament normal CFR 131.003 9.(1944) Locomotiva forestieră CFF 704.404 10. (1952) Locomotiva tender uzinală CFU 29 11.(1952) Locomotiva de ecartament normal CFR 764.103 12.(1954) Locomotiva tender uzinală CFU 14 13.(1955) Locomotiva de ecartament normal, seria 150.038 14.(1956) Locomotiva forestieră CFF 764.493 15. (1958) Locomotiva de ecartament îngust CFR 764.001 16.(1960) Locomotiva tender uzinală CFU 28
Clădire monument istoric Clădire monument istoric CS-II-a-A-10905
CategoriaMuzeu în subordinea unei societăţi comerciale / regie autonomă
Profil generalŞtiinţă şi tehnică
Profil principalŞtiinţă şi tehnică - Istoria transporturilor
Adresa WEBhttp://www.mlaresita.org/
Anul înființării1972
Afişare pe hartăAfișează pe hartă
 
Copyright Institutul National al Patrimoniului (cIMeC) București - 1999-2017          Data ultimei actualizări: 26.04.2017          Contact: muzee@cimec.ro
Responsabil: Irina Oberländer-Târnoveanu irina@cimec.ro